Total Pageviews

Saturday 4 June 2011

Bahasa Mughallazah

Nothing is too late.. Walaupun aku dah selalu baca blog2 yg ditulis oleh orang lain, tapi baru sekarang aku ada 'guts' nak mengarang blog.. Sebab aku dah tak tahan sangat tengok kejahilan yg terjadi di sekeliling..

So, perkara pertama paling aku tak tahan & yg akan jadi pembukaan bagi karangan2 aku yang seterusnya ialah tentang apa yang aku panggil "Bahasa Mughallazah".. Perkataan 'Mughallazah' rasanya bukan sesuatu yang kita tak biasa dengar.. In Islamic terms, ia merujuk kepada najis berat (anjing & babi).. So ada ke "Bahasa Mughallazah"? Ini yang aku nak explain tentang apa yang aku panggil "Bahasa Mughallazah" atau "Bahasa Najis" ni.. Ianya aku rasa layak dipanggil "Najis" kerana ia teramatlah mencemarkan Bahasa yang kita gunakan.. Ini bukan soal carut-marut atau maki-memaki..

Pernahkah anda terima SMS atau E-mail yang bertulis "Tengah wat pew?".. atau "Awak kat manew?".. atau "Aku pown same jew".. Inilah contoh ayat gampang yang sering aku jumpa yang aku gelarkan bahasa Najis.. Kesian cikgu-cikgu Bahasa Melayu yang mengajar diorang time sekolah dulu.. Sia-sia je apa yang diajarkan.. Kalau lembu boleh bercakap & menulis, aku rasa lembu pun takkan guna bahasa Najis ni.. Tapi apakan daya, manusia ada yang lebih bodoh dari lembu..

Kriteria-kriteria orang yang selalu guna bahasa Najis:
1. Suka dengar lagu-lagu bodoh yang takde nilai seni; contoh: Justin Bieber
2. Kalau lelaki fesyen rambut mesti macam taik lembu bertepek atas kepala ala2 bangun tido punya rambut
3. Kalau perempuan free hair mesti suka pakai sepit/klip rambut atau scarf

4. Kalau perempuan bertudung mesti pakai tudung yang ada klip atau bunga
5. Tak pernah miss 'Akademi Fantasia' yang merupakan rancangan TV paling membawa bala
6. Suka baca URTV atau Mangga
7. Sepatah haram tak tau cakap orang putih
8. Budak tak cukup umur yang baru nak kenal dunia tapi rasa diri sudah cukup besar dan hebat
9. Atau orang yang berumur tapi lupa yang umur dah makin tua dan tak ingat mati
10. Orang-orang yang IQ sangat-sangat rendah

Sistem E-mail or SMS dicipta untuk memudahkan komunikasi.. Sepatutnya, SMS especially, ditulis seringkas yang boleh.. Sebab nak cepat dan nak jimatkan ruang.. Contoh: perkataan "TU".. selalunya orang tulis guna angka "2" sebab nak ringkaskan text.. Tapi jenis orang-orang pengguna bahasa Najis ni akan tulis perkataan "TU" dengan ejaan "TUE".. dari 2 huruf dah jadi 3 huruf.. Kan menyusahkan orang yang membaca.. Kalau text yang dihantar tu pada pengguna bahasa Najis jugak mungkin diorang suka.. Tapi masalahnya orang-orang bodoh ni mana faham orang lain.. Dia sangka orang lain sama bodoh macam dia jugak.. Dia pikir kalau dia suka guna bahasa Najis, orang lain semua suka..

Kepada adik-adikku perempuan yang baik, kalau ada "jantan" ngorat korang tapi selalu hantar SMS guna bahasa Najis, suruh la dia berhenti dari jadi orang bodoh.. Kalau dia tak nak, elakkan saja orang-orang macam ni.. Sama jugak kepada adik-adikku lelaki yang baik, kalau ada awek korang yang perasan manja dan guna bahasa Najis, suruh la dia berhenti.. Kalau tak nak tinggalkan saja.. Hidup takkan boleh bahagia dengan orang-orang yang terserlah kebodohannya..

Bahasa-bahasa Najis ni merendahkan martabat bangsa Melayu je.. Kat negara Amerika sana yang guna bahasa camni orang-orang Negro gelandangan je.. Takkan kita pun nak jadi sama macam diorang tu?

1 comment:

  1. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Email us:(flourishloancredite@gmail.com
    Application Form:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....
    Email us(flourishloancredite@gmail.com)

    ReplyDelete